Більшість мережевих магазинів, кав'ярень і ресторанів відкриті по франшизі. Їх кількість активно зростає, адже підприємець купує модель успішного бізнесу з перевіреною концепцією і відомим товарним знаком. А головне – з лояльними клієнтами, які довіряють компанії і приносять стабільний прибуток.
Існує кілька видів франшиз:
- Товарна. Це продаж товарів певного виробника з використанням його торговельної марки. Партнер не вкладається у виробництво і рекламу, займаючись виключно рітейлом.
- Сфера послуг. Це мережеві ресторани, салони краси, фітнес-клуби і десятки інших сфер діяльності. Франшиза кав'ярні теж відноситься до цієї категорії.
- Виробнича відрізняється від попередніх. Партнер купує не тільки право використовувати бренд компанії, а й технології або навіть обладнання для виробництва. Партнер зобов'язується дотримуватися технологій, щоб продукція відповідала стандартам якості основної компанії.
Як працює франшиза?
Для початку розберемося з термінологією. франшиза – це аналог ліцензії, яка дає право покупцеві займатися певним видом діяльності, використовуючи назву іншої компанії, візуальну концепцію, рекламні матеріали. Франчайзер (Власник компанії) надає покупцеві, франчайзі, право використовувати торговельну марку, допомагаючи відкрити бізнес з впізнаваною концепцією, стандартами і послугами основної компанії. Власник консультує партнера з усіх виникаючих питань.
В Україні є багато прикладів успішних компаній, які займаються продажем франшиз. Це мережа супермаркетів Novus, міні-пекарні Fornetti, ресторани Mafia або піцерії Pizza Celentano Ristorante. До них відноситься навіть відомий McDonald's. Мережа кав'ярень AROMA KAVA входить в десятку найбільш успішних компаній в сфері громадського харчування. У чому ж особливість цієї форми співпраці і що вона дає покупцеві?
- Можливість швидко відкрити власний бізнес під егідою впізнаваного бренду;
- Готову торгову марку з назвою, концепцією, візуальним оформленням і позиціонуванням;
- Брендовану продукцію: вивіску, форму, посуд, витратні матеріали;
- Успішну бізнес-модель з чіткими стандартами виробництва, збуту, культури обслуговування клієнтів;
- А головне – партнера, який допоможе оформити бізнес, вибрати обладнання та постачальників, а також проведе навчання персоналу.
Скільки коштує купити франшизу в Україні?
Це основне питання, яке цікавить підприємців. Фактична вартість - це одноразовий паушальний внесок. У кожної компанії він різний. Наприклад, паушальний внесок для франчайзі AROMA KAVA становить 75 000 грн (на період карантину 25 000 грн). Це єдина ціна для всіх видів закладів, будь то маленький острівець в торговельному центрі або повноцінна кав'ярня, площею 100 кв.м. До вартості також відносимо роялті – щомісячне відрахування власнику мережі певного відсотка від доходу підприємства. Партнери AROMA KAVA щомісяця платять 2%.
Після укладення договору, покупець може відкривати свою справу. Але для цього потрібні інвестиції. Оренда приміщення, ремонт, закупівля меблів, устаткування і всього, що потрібно для роботи – це чимала сума. Але у випадку з покупкою франшизи, вона відома покупцеві заздалегідь. Якщо відкривати бізнес самостійно, не маючи досвіду, можна сильно роздути бюджет непотрібним обладнанням, закупівлею дорогих витратних матеріалів і продуктів. Що в загальній сумі вийде дорожче, ніж відкрити бізнес по франшизі.